Als antwoord op "Wachten op Godoth", maakte de Nederlandse theatermaker Jozef van der Berg eens de voorstelling: "Genoeg Gewacht” Hij draaide in die voorstelling zijn leven totaal om en ging als de man die het licht geeft (de lichtman) op het podium staan. Hij bekeek zichzelf daardoor zeer nadrukkelijk en kon niet meer langer op het toneel blijven staan. Het geloof blijkt altijd nummer 1 te zijn. Hij verliet HET THEATER en besloot uiteindelijk (gelijk aanVladimir of Estragon) zich te richten op de HOOP in GELOOF. Dit deed hij zonder geld en zonder bezit. En de kleine gemeente waar Jozef in een fietsenhok was komen wonen, ondervond in Jozef een bijzonder en goed mens en wilde voor hem zorgen. De gemeente bleken hier dus de directe mensen in zijn omgeving te zijn. De gemeente bleek hier niet meer de subsidie of uitkering verstrekkende instanties te zijn. De gemeente bleken medemensen te zijn die ook toen nog van hem bleven houden of juist toen van hem zijn gaan houden. Zo werd Jozef 1 met het gemeenteleven. Het gemeenteleven van het kleine dorpje waar hij terecht was gekomen. En het bijzondere is natuurlijk dat die gemeente toen niet meer uitsluitend gericht was op geld. Men had een nieuwe inwoner gekregen waar men van kon houden. Men ondervond in het kleine dorpje een sterk gevoel van medemenselijkheid. Door zijn grote talent was Jozef eens 1 van de best betaalde acteurs van Nederland. Door die roem achter zich te laten, trok hij ook mijn aandacht. Een student van de kunstacademie uit Den Bosch (Auke Hamers) maakte nog eens van zijn bijzondere verhaal zijn eindexamenproject.
Zie hieronder:
( geschreven door Hans de Groot op 22 augustus 2015)
In response of "Waiting for Godoth", the Dutch very famous theater performer Joseph van der Berg directed his own show: "Enough Waited" In this performance he changes his life completely and went as the man who gives light (lighting technician) on the stage. So he looked himself very emphatically and after he did he concluded that he could no longer stand on the stage. Faith always proves to be number one. He left THEATER and finally decided (equal like Vladimir or Estragon) to focus on the HOPE in FAITH. This he did without money and without possession. And the little town where Joseph had come to live in a bike shed experienced in Joseph a very good man and wanted to take care of him. The congregation thus proved here are the direct people in his environment. The community (church) appeared here not the subsidy or benefit to be providing institutions. The municipality turned to his fellow men which even then continued to love him or correct him when have come to love. And Joseph was one of the communities (church life). The community life (church life) of the small village where he had landed. And the remarkable thing is of course that the community (church) when it was no longer focused solely on money. They had a new resident and were love that man. It was found in the small village of a strong sense of humanity. (Church life) Because of his great talent, Joseph was once one of the highest paid actors in the Netherlands. Because of that fame behind him, he also caught my attention. A student of the Art Academy in Den Bosch (Auke Hammers) made another of his extraordinary story his graduation project.
See below:
(Written by Hans de Groot on August 22, 2015)
Maak jouw eigen website met JouwWeb